Održan okrugli stol o trgovanju zelenom energijom kao mehanizmu poticanja izgradnje OIE
Održan okrugli stol o trgovanju zelenom energijom kao mehanizmu poticanja izgradnje OIE
O metodologiji utvrđivanja podrijetla električne energije te o sustavu jamstva podrijetla električne energije govorio je Zlatko Zmijarević, samostalni stručnjak Hrvatske energetske regulatorne agencije (HERA). Gospodin Zmijarević iznio nam je pregled zakonskog okvira koji uređuje metodologiju podrijetla električne energije te je objasnio razloge zašto je uopće potrebno utvrđivati podrijetlo električne energije. Opisao je postupak od podnošenja zahtjeva do certifikacije izvora „zelene energije“ kao i očekivano vrijeme trajanja postupka.
Dubravka Brkić, voditeljica odjela za sustav poticaja OIEK, u Hrvatskom operatoru tržišta energije d.o.o. (HROTE) informirala je okupljene o iskustvima s certifikatima te o perspektivama implementacije i razvoja sustava jamstva podrijetla električne energije. Govorila je o izazovima i preprekama koje su do sada uočeni u postupku certificiranja izvora zelene energije, te iznijela preporuke i savjete za sve one koji žele certificirati zelene izvore energije, kao i prednosti koje ostvaruju kupci zelene energije.
Nakon uvodnih izlaganja održan je okrugli stol koji je moderirala Mirjana Matešić, ravnateljica HR PSOR-a, a na njemu su sudjelovali: Snježana Bahtijari, direktorica kompanijskih komunikacija i društvene odgovornosti iz Ericssona Nikole Tesle, Oliver Brajković, voditelj odjela kvalitete u Valamar Rivieri, Tina Jakaša, direktorica HEP Opskrbe, Dalibor Starčević, voditelj tehničke podrške u JGL-u, Dubravka Brkić i Zlatko Zmijarević.
Tina Jakaša prezentirala je proizvod HEP Grupe, ZelEn, ekološki, hrvatski certifikat zelene energije koji pruža jamstvo podrijetla električne energije i daje kupcu jamstvo da je isporučena energija iz obnovljivih izvora. Kupnjom ove energije kupac daje doprinos smanjenju emisija CO2, jer HEP Opskrba dodatna sredstva koja na ovaj način prikuplja, ulaže u projekte energetske učinkovitosti i korištenje obnovljivih izvora energije ustanova u Republici Hrvatskoj. Količina na ovaj način prikupljenih sredstava i način na koji se troše može se pratiti u realnom vremenu na portalu ZelEn-a.
Oliver Brajković je predstavio politiku Valamara kojoj je certifikat zelene energije samo dio šire održive priče koju nude svojim gostima. Naglasio je da su gosti Valamara osviješteni te da žele znati da je njihov utjecaj na okoliš što je moguće manji te nagrađuju takvu politiku Valamara. Naglasio je da je motivacija za ovakvo ponašanje također i u razumijevanju potrebe da se ulože maksimalni napori kako bi se utjecaj čovjeka vratio unutar održivih kapaciteta te na taj način osigurao budućnost slijedećim naraštajima. Valamar je prepoznao svoju odgovornost i stoga kontinuirano ulaže napore u smanjenje utjecaja.
O politici održivosti i orijentacije na budućnost govorila je i Snježana Bahtijari koja je prezentirala politiku Ericssona Nikole Tesle. Naglasila je da se ovdje radi o načinu ponašanja i jednoj poslovnoj filozofiji koja prepoznaje odgovornost za održivost kompanije. Orijentaciju prema budućnosti prepoznaju kupci i podržavaju i nagrađuju ovakvu politiku Ericssona. Naglasila je da se radi o nezaustavljivom procesu prelaska na održivi razvoj te izrazila uvjerenje da će ovakvu politiku u skoroj budućnosti prihvatiti većina te da će ona postati ne primjer dobre prakse već uobičajena poslovna praksa.
Dalibor Starčević opisao je najvažnije aktivnosti koje JGL poduzima kako bi što je moguće više smanjio svoju utjecaj na okoliš. I ovdje je riječ o jednoj integriranoj politici koja kontinuirano traži i razvija nove načine smanjenja utjecaja na okoliš. Osim certifikata zelene energije spomenuo je korištenje vozila na alternativna goriva i druge načine smanjenja utjecaja na okoliš. JGL to čini iako još nema povratnu informaciju prepoznaju li potrošači ovaj pristup poduzeća te nagrađuju li odgovorno ponašanje.
Zanimljiva diskusija pokazala je mnoge primjere dobre prakse u gospodarstvu te naglasila činjenicu da je posjedovanje zelenih certifikata najčešće dio jedne šire politike odgovornosti i težnje prema održivosti poslovanja. Istaknuta je potreba razvoja mehanizama koji će poticati inovativnost industrije i gospodarstva te osvještavanje i promjenu ponašanja potrošača kao osnovne preduvjete za borbu protiv klimatskih promjena i postizanje održivog razvoja. Rasprava je istaknula i važnost zelene javne nabave koja prepoznaje obnovljivu energiju kao jedan od prioriteta te je istaknuta važnost jače podrške javnog sektora razvoju tržišta inovativnih zelenih proizvoda i usluga od kojih je zelena energija samo jedan u nizu. Bez snažnije podrške javnog sektora neće biti moguće u potpunosti razviti tržište održive proizvodnje i potrošnje.
Bilo je riječi i o nekim manjkavostima uvedenog sustava te potrebi da se on kontinuirano prati i dorađuje kako bi odgovarao potrebama proizvođača energije kao i kupcima. Skrenuta je pozornost na neujednačenu terminologiju te potrebu jasnog definiranja ključnih pojmova kako bi se različita regulativa uskladila, a važno je u proces izrade zakonskog okvira uključiti i sve važeće norme.