Zajednička odgovornost i globalna solidarnost za održivu budućnost

Objavljeno 17.04.2020.
Zajednička odgovornost i globalna solidarnost za održivu budućnost
- Pridržavaju se zdravstvenih, sigurnosnih smjernica i ekonomske amortizacije za radnike, što uključuje osiguravanje sigurnosti i fizičke distance radnika te sigurne plaće za one koji rade od kuće.
- Omogućuju financijsku i tehničku potporu vladama doprinosom Fondu solidarnosti za COVID-19.
- Prilagode svoje pogone i poslovne planove kako bi se usredotočili na potrebe ove krize. Neke kompanije su započele s prilagodbama, ali je potrebno puno više onih koji će slijediti njihov primjer.

Slika 1: Očekivani efekti pandemije na implementaciju Ciljeva održivog razvoja, Izvor: UN DESA
Održiva rješenja u borbi s krizom Nužno je da države djeluju solidarno i da nitko ne ostane nezaštićen za vrijeme trajanja i nakon završetka krize. Potrebno je ponuditi fiskalne poticaje i pružiti podršku najugroženijima. Državne mjere mogu obuhvaćati razna sredstva za očuvanje pristupa zdravlju i osnovnim životnim uvjetima. Prijenos novca za vrijeme trajanja pandemije pomoći će ljudima da izdrže neizbježnu recesiju. Socijalna zaštita, uključujući plaćeno bolovanje, spašava živote i ublažava patnje ljudi te istovremeno podupire otpornost ljudi i pridonosi ekonomskom oporavku. Uz to, mnoge vlade nastoje uspostaviti ravnotežu kroz dodjelu proporcionalne financijske potpore ili ograničenim smanjenjem poreza kompanijama kako bi spriječili otpuštanja radnika. Zaštita ljudskih prava i napori kako bi se osigurala uključenost potrebni su kroz periode priprema, reakcija na krizu i oporavka od nje. Dob, spol i migracijski status čimbenici su koji se, među ostalima, trebaju uzeti u obzir. Iako se virus pokazao kao stvarna prijetnja svim dobnim skupinama, stariji su posebno teško pogođeni te u prosjeku sačinjavaju preko 80% zaraženih. Osobe s ugroženim zdravstvenim stanjima i invaliditetom također spadaju u ugrožene skupine. Ljudska prava sadržana u pristupu prema koronavirusu također podrazumijevaju jamstvo da su informacije o pandemiji dosljedne, dostupne u razumljivim oblicima i prilagođene ljudima s posebnim potrebama, uključujući osobe s oštećenjem vida i sluha. Čelnici država moraju poduzeti sve mjere zaštite građanskog i demokratskog prostora i pomoći u izgradnji i očuvanju povjerenja u institucije te suzbijanju ksenofobije, diskriminacije, rasizma i stigmatizacije. Mrežne kompanije prvenstveno su odgovorne same prevenirati širenje dezinformacija, kroz pružanje pouzdanih informacija. Korištenje alata nadzorne tehnologije za praćenje širenja koronavirusa ne smije biti nametljivo, mora biti ograničeno u vremenu i svrsi i pridržavati se najstrože zaštite pojedinaca te međunarodnih standarda ljudskih prava. Podrška kompanijama, s naglaskom na male i srednje kompanije je od najveće hitnosti. Vlade mogu pružiti pomoć kompanijama u održavanju protoka osnovnih proizvoda i usluga. Nadalje, mogu se uvesti posebni hitni postupci javnih nabava, uzimajući u obzir poslovne prilike za žene i mlade. Trebalo bi se razmotriti privremeno smanjenje davanja na plaće i naknada za socijalno osiguranje, poreza na dodanu vrijednost te druge porezne olakšice. Konačno, potpore i subvencije mogu olakšati plaćanje najmova i komunalnih računa, isplate plaće i drugih osnovnih usluga. Trebat će poduzeti mjere za podršku neformalnom sektoru, koji čini 80% kompanija širom svijeta, a koje su uglavnom izvan dosega javnih politika. Gospodarski oporavak u korelaciji je s društvenom pravdom i dostojanstvenim radom. Međunarodni standardi rada pružaju provjerenu i pouzdanu osnovu za informiranje o političkim djelovanjima koji su koherentni, uvažavaju ljudsko dostojanstvo i usmjeravaju oporavak od krize na putanju utvrđenu Programom UN-a za održivi razvoj 2030. godine. Subvencioniranjem radnog vremena, prilikom kratkoročnog i dugoročnog zapošljavanja kroz korištenje potpora, mora se uzeti u obzir populacija koja bi mogla biti najizloženija negativnim utjecajima krize. Podrška mladim ženama i muškarcima može pomoći u borbi protiv opasnosti stvaranja izgubljene generacije mladih. Od presudnog je značaja da međunarodna zajednica podrži vlade ne samo u pružanju rješenja za učenje na daljinu koji koriste multimedijske pristupe za osiguravanje kontinuiteta učenja, već i u pružanju podrške učiteljima, roditeljima i skrbnicima u prilagođavanju načinima školovanja kod kuće. Uključenost i jednakost moraju biti vodeća načela za izbjegavanje daljnjeg produbljivanja nejednakosti u pristupu obrazovanju, uz posebne mjere koje se poduzimaju za zajedničko zadovoljavanje zdravstvenih, prehrambenih i obrazovnih potreba najugroženije i marginalizirane djece, ali i mladih. Opseg izazova zahtijeva suradnju javnih i privatnih partnera u osmišljavanju i razvijanju inovativnih i pravednih rješenja prilagođenih širokoj raznolikosti pogleda na nastalu situaciju. Očuvanje i jačanje društvene povezanosti slobodnim pristupom obrazovnim i kulturnim izvorima može koristiti za prevladavanje socijalne izolacije. Ulaganje u društvenu povezanost od posebnog je značaja za zemlje koje su slabog društvenog stanja zbog dugotrajnih sukoba, opetovanih prirodnih katastrofa ili prisilnih raseljavanja. Posebno ugrožena skupina – mladi Na globalnoj razini, milijuni mladih ljudi rade u zdravstvenom sustavu, a postotak je veći na južnoj hemisferi, što je u skladu s ukupnom, mlađom demografijom na tom području. Društveno-ekonomski učinci pandemije utječu posebno na mlade, koji su među najviše pogođenim skupinama. Statistike pokazuju da više od 1,5 milijardi mladih, ili 87% svjetske učeničke i studentske populacije, ne pohađa nastavu u školama i na sveučilištima u više od 165 država. Mladi su u posebnom riziku od povećane anksioznosti i suočavanja s problemima očuvanja mentalnog zdravlja, a mlade žene i djevojke izložene su većem riziku od intimnog partnerskog nasilja i drugih oblika nasilja u obitelji tijekom pandemije. Mladima će uvelike naštetiti nadolazeća globalna recesija. Nakon krize 2008. godine, stopa nezaposlenosti mladih u Velikoj Britaniji dosegla je oko 21%, oko 18% u Sjedinjenim Američkim Državama, a u Italiji rekordnih 43% u 2014. godini. Širenje ekonomije honorarnih poslova (gig economy) od 2008. godine dodatno je povećalo društvenu ugroženost mladih. Mladi također čine više od 30% svjetskih migranata i izbjeglica koji u isto vrijeme nerazmjerno trpe i od pandemije i od njenih posljedica – bilo zbog ograničenog kretanja, manjih mogućnosti za zapošljavanje ili povećane ksenofobije u mnogim društvima. Izvještaj u cijelosti možete pročitati na: https://bit.ly/2xChhu2